Hva er noen ord og idiomer jeg ikke ville finne på et språkkurs? Og hvor kan jeg finne noen til å snakke norsk med- for øvelse?
Prøv språklæringssubr/norsk
Mange nordmenn i Norge, så det er selvfølgelig ett sted å gå for å trene på norskferdighetene dine.
Avhengig av nivået ditt (ditt skriftlige norsk i spørsmålet var veldig bra), kan du se norsk TV (nrk.no for eksempel, kan trenge VPN for å spoofa norsk IP) og/eller filmer med eller uten undertekster (Lillyhammer for eksempel). Jeg mener nordmenn lærer mest av engelsk på den måten.
Jeg sluttet meg til en Norwegian Sons of Norway-klubb tidligere. Det var et par gamle nordmenn som medlemmer, villige til å snakke med fremmede i Kaffestua, men det var i Ballard, Seattle, som var et norsk nabolag for lenge siden. Dette er nok en lang sjanse hvis du ikke er i nærheten av øvre Midtvesten eller Great Lakes-regionene. Netflix har noen show hvis du bare vil plukke opp mer slang utenfor lærebøker. Jeg elsker og hater å si at 90 % av min norsk har jeg lært ved å se Trollhunter et titalls ganger. Jeg kan spørre nordmenn om de har stjålet bjørner, og advarer dem for å skjule sin kristendom for meg. Men mer seriøst, jeg vet hva du mener, fra å lære spansk på jobb, at tilbakemeldingssløyfen er nødvendig for å bli muntlig flytende. Som den andre personen sa, r/norsk er det beste på reddit. Jeg ser noen gode lenker til YouTube-videoer med ulike dialekter der inne som jeg ikke vet hvordan/hva jeg skal lete etter på egenhånd.
Hørt om Skam? Du vil lære mye om ungdomskultur ved å se den serien.
Hei!
Jeg er en norsk innfødt (vel, jeg er ikke født her, men jeg kom som spedbarn - så kanskje ikke innfødt, men flytende som enhver annen norskamerikaner)
Uansett, hvis du trenger noen å snakke norsk med, er jeg mer enn villig til å prate med deg og hjelpe deg med hva som helst. Bare send meg en melding hvis du trenger hjelp:-)
Takk! Jeg vil definitivt sjekke det ut.
Jeg har sett en del norske videoer på YouTube, TV er også et godt forslag.
Å bo i et kulturelt midtvest-void gjør det vanskelig å finne ressurser for et språk som norsk. TV kan være mitt beste forsøk (for nå) for å høre mer naturlig norsk.
Jeg vil gjerne besøke Norge! Det er et langsiktig mål for meg i løpet av de neste årene. Jeg skal sørge for å øve mye mens jeg er der. Lol
Takk, det er alle gode forslag. Jeg skulle ønske jeg var nær Seattle, men det er jeg ikke. Mer en tysk fellesskap her. Mange vietnamesere også.
Jeg elsker Trollhunter! Flott film. ![]()
Hehe, hovedproblemet med å lære norsk for en innfødt engelsktalende i Norge, er at mange nordmenn vil hoppe på muligheten til å forbedre engelsk i stedet. Eller de er allerede flytende og har ingen problemer med å snakke engelsk med deg. Uansett, du vil raskt ende opp med å snakke mer engelsk enn norsk.
tv.nrk.no er et bra sted å starte for TV (nrk har også en AppleTV-app). Men du kan støte på mange norske dialekter der, noe som kan være forvirrende. Du bør også sjekke ut /r/norsk hvis du ikke allerede har gjort det.